Content marketing succes: Betragt dine kunder som dine venner
af Joakim Ditlev - 09 jun, 2014 - 0 kommentarer
Hjælp dine kunder med at træffe kloge beslutninger. Vær utraditionel og opfør dig som om dine kunder er dine venner, så de får en følelsesmæssig forbindelse til dig. Sådan er det lykkes CLC bio – en global softwarevirksomhed fra Aarhus – at få succes med content marketing og få markedet til at vokse.
Med mindre du slider med at løse kræftens gåde på DNA-niveau eller har boret dig dybt ned i planters væsen på samme DNA-niveau, kender du formentlig ikke CLC bio.
På mindre end 10 år er CLC bio eksploderet fra at være en lille, nørdet geschæft i en barak ved siden af IT-byen ved Aarhus Universitet til at være global markedsleder. Det er blandt andet sket gennem et storstilet sats på content marketing.
For at indfri potentialet i deres produkter, har CLC bio i en lang periode arbejdet på at levere det rette indhold til den rette modtager på det rette tidspunkt. Det lyder nemt, men det kræver, at rigtig mange ting er i vinkel. Du skal have content, kende målgruppen og kende kanalen – og vide, at du aldrig bliver færdig.
Content marketing succes i BtB? Så drop BtB
For mange virksomheder skal marketing og kommunikation være på en særlig måde, når det er BtB. CLC bio ser anderledes på det. For dem er BtB langt hen af vejen et spørgsmål om betalingsstruktur – om betalingskortet tilhører en privatperson eller en virksomhed.
For det er mennesker, som bruger deres værktøjer og mennesker, som træffer beslutning om, hvorvidt de vil købe det. Så det traditionelle BtB mindset er droppet i CLC bio’s content marketing program.
I stedet behandler de deres kunder, som du ville behandle dine venner. De snakker MED deres kunder – ikke TIL dem. De fokuserer på at snakke om det, som har værdi for kunderne på en relativt neutral måde og uden de typiske superlativer. Ligesom hvis du skulle anbefale et produkt til dine venner.
Kendskab og relationer til kunderne øger salget
Gode venner bygger et kendskab op til hinanden. CLC bio deler løbende ud af deres viden, så kunderne lærer dem bedre at kende. Samtidig har virksomheden opbygget en stor database med præcis viden om, hvornår og hvor på sitet modtageren har tilmeldt sig nyhedsbrevet. De ved også, hvis en medarbejder har talt med modtageren på en konference på et tidspunkt, og hvad vedkommende interesserede sig for på konferencen.
Det gør det muligt at segmentere knivskarpt, så nogle gange sender CLC bio målrettede e-mails til kun 30 modtagere. Det modner kunderne, styrker relationerne og gør det muligt at skabe content marketing succes over tid.
For eksempel segmenterede CLC bio hele sin modtagerdatabase til seks forskellige segmenter til sin årlige “end of the year”-kampagne i 2013 på baggrund af hvad de vidste om modtagerne i forvejen. Det blev til 27.000 emails.
Målet for CLC bio var at sælge for en halv million dollars på den kampagne – det blev til 3 gange så meget.
Vil du vide mere om, hvordan CLC bio er blevet en vaskeægte content marketing succes? Så bestil Content Marketing Bogen, hvor du kan læse om flere danske virksomheder, hvor content styrker salget.