3 grunde til at Red Bull er et fremragende content marketing eksempel

3 grunde til at Red Bull er et fremragende content marketing eksempel

Vi er flere gange blevet spurgt: Hvor har I valgt Red Bull som indledende eksempel på content marketing? Hvad har det at gøre med content marketing, at Felix Baumgartner springer ud med faldskærm fra kanten af rummet?

En hulens masse faktisk. Her kan du læse 3 grunde til, at Red Bull er et af de bedste eksempler på content marketing.

I disse dage er det et halvt år siden Content Marketing Bogen udkom. Det er blevet til en masse lækker feedback – det meste positivt. Men også undren. Her besvarer vi et af de oftest stillede spørgsmål: Hvorfor er Red Bull udvalgt som content marketing eksempel?

1. Red Bull går planken ud på content marketing

Red Bull er et af de klareste eksempler på content marketing og har været det længe. De er ikke blot en producent af energidrikke, men et brand der dyrker content marketing omkring action-sport i sådan en grad, at det er blevet en betragtelig indtægtskilde. I 2007 startede de Red Bull Media House i Østrig, der i dag har flere hundrede ansatte og korrespondenter i flere lande. Deres fokus er at producere content til Red Bulls kanaler – og efterhånden også for andre, som er villige til at betale for det.

2. Felix Baumgartners spring var blot kulminationen på flere års arbejde

Red Bull racer i Nyhavn

Foto: Red Bull Racing

En formel 1 racer gennem Amalienborg Slotsplads og Nyhavn.
Vovede udspring fra taget af Operahuset.
Red Bull er ambassadører for action sport, og deres events er kernen i deres indholdsproduktion. Udover at de selv bruger events til at lave indhold til egne kanaler, som eksempelvis denne reportage fra udspringskonkurrencen, inviterer deres spektakulære events også publikum en grund til at hive mobilen frem og dele indholdet.

Det sætter krav om hele tiden at tænke nyt og sætte nye rekorder. Felix Baumgartners spring var den foreløbige kulmination på flere års arbejde. En masse andet content har været med til at tiltrække et publikum, der gjorde at udspringet blev streamet live af over 8 millioner mennesker verden over. Ikke på etablerede TV-kanaler, men på Red Bull’s eget site eller via YouTube. En medie-brand-manifestation.

3. Red Bull Stratos gjorde Danmark opmærksom på content marketing som disciplin.

Den famøse søndag i 2012, hvor Felix Baumgartner sprang ud fra kanten af rummet var med til at sætte content marketing på agendaen herhjemme. At en energidrikproducent så tydeligt markedsfører sig ved at lave content – og events – med fokus på ekstremsport og livsstil var dengang nyt for mange. Det vækker genkendelighed, når vi taler om Red Bull Stratos. Det er en væsentlig grund til at netop den case er udvalgt.

Udover deres events og videoer står Red Bull Media House også for en lang række andre kanaler. Blandt andet magasinet, The Red Bulletin, der udkommer hver måned i 12 lande i forskellige variationer. Det trykte magasin bliver trykt i et oplag på 2 millioner.

Så Red Bull er meget mere end medie stunts. Vi håber de ekstra eksempler forklarer, hvordan Red Bull tænker som et medie, og hvorfor de er et fremragende content marketing eksempel.